The welfare state and and the new management of public public services in Spain Spain and Latin America:

El estado de bienestar y la nueva gestión de los servicios públicos en España y Latinoamérica: innovation in social and health and health services after the Covid-19

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Esteban Mancebo Lozano Funcionario de Administración Local con habilitación de carácter nacional
Abstract

The welfare state is a political concept that is closely related to a specific form of government, focused on the well-being of all its citizens, but also constitutes the materialization of active participation—in social terms—of all citizens in the global design of the system.
The new management in the models of public services is of capital importance to draw the new framework of action on the protection and real rights of citizens. The health crisis, despite its harshness, may constitute an opportunity as a turning point in the new delimitation of the concept of public service and citizen-administration relations.
Innovation and new tools in the management of public services must be the engine of change for a better and higher quality coverage in the results of provision, in terms of needs, territorial cohesion, citizen interaction and effective democratic accountability.
This monograph will analyze the new forms and tools in the new management of public services, relying on the different approaches and perspectives in the different Latin American countries, with an emphasis on social and health services after the Covid-19 crisis.

Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Author Biography / See

Esteban Mancebo Lozano, Funcionario de Administración Local con habilitación de carácter nacional

Doctor en Estrategia de Empresas por la Universidad de Castilla La Mancha, cum laude. Máster en Derecho y Administración Local por la Universidad de Almería y Universidad de Burgos, Master en Banca y Mercados Financieros por la Universidad de Cantabria. Licenciado en Derecho y Ciencias del Trabajo por la Universidad Carlos III de Madrid. Funcionario de Administración Local con habilitación de carácter nacional. Correo electrónico: mancebolozano.esteban@gmail.com

References

Arundel, A., Bloch, C. & Ferguson, B. (April, 2019). Advancing innovation in the public sector: Aligning innovation measurement with policy goals. Research Policy, 48(3), 789-798. https://doi.org/10.1016/j.respol.2018.12.001

Bason, C. (2010). Leading public sector innovation: Co-creating for a better society. Policy Press.

Brugué, Q., Blanco, I. y Boada, J. (2014). Entornos y motores para la innovación en las políticas públicas. Revista del CLAD Reforma y Democracia, (59), 5-34. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=357533691001

Chesbrough, H. (2011). Innovación de servicios abiertos. Plataforma Editorial. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2019). Panorama Social de América Latina (LC/PUB.2019/22-P/Rev.1). http://hdl.handle.net/11362/44969

Contreras, P. y Montecinos, E. (2019). Democracia y participación ciudadana. Revista de Ciencias Sociales, 25(2), 178-191.

Criado, J.I., Rojas, F. y Silván, A. (8-11 de noviembre de 2016). Hacia una Gobernanza Inteligente a través de los laboratorios de gobierno: estudio del caso novaGob.Lab. XXI Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración

Pública, Santiago, Chile. https://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/1339CF04D9A795BD052580D500728E4B/$FILE/criadogo.pdf

Escuela de Organización Industrial. (2011). INprendedores, experiencias y reflexiones sobre el arte del intraemprendizaje dentro de las organizaciones. Fundación Telefónica. https://www.eoi.es/es/savia/publicaciones/19229/inprendedores-experiencias-y-reflexionessobre-el-arte-del-intraemprendizaje-dentro-de-las-organizaciones

Hallsworth, M. & Rutter, J.. (2020). Making policy better: improving Whitehall’s core business. Institute for Government. https://www.instituteforgovernment.org.uk/sites/default/files/publications/Making%20Policy%20Better.pdf

Johns Hopkins University & Coronavirus Resource Center. COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE). Obtenido el 2 de diciembre de 2021 de https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Mairal, P. (2020). La innovación pública en las Administraciones locales. [Tesis doctoral no publicada]. Universidad Complutense de Madrid.

Ministerio de Hacienda y Función Pública. (2016). Calidad de la administración pública: Una caja de herramientas para gestores. Versión resumida. Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios. https://www.clubdeinnovacion.es/calidad-en-la-administracion-publica-una-caja-de-herramientas-para-gestores/

Organización Mundial de la Salud. (2013). Informe sobre la salud en el mundo 2013: investigaciones para una cobertura sanitaria universal. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/85763/9789240691223_spa.pdf;jsessionid=D3CD3300E853F31CE259352FD221B179?sequence=1

Organización para la Economía Cooperación y desarrollo y The World Bank. (2020). Panorama de la salud: Latinoamérica y el Caribe 2020. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/740f9640-es

Organización para la Economía, Cooperación y Desarrollo. (2017). Tackling Wasteful Spending on Health. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264266414-en

Ramírez-Alujas, A.V. (2012). Innovación en las organizaciones y servicios públicos: ¿el eslabón perdido? Bases para la transición hacia un modelo de innovación abierta y colaborativa. Estado, Gobierno, Gestión Pública: Revista Chilena de Administración Pública, (19), 5-50.

Ramírez-Alujas, A.V. (2011). Gobierno abierto y modernización de la gestión pública. Tendencias actuales y el (inevitable) camino que viene: Reflexiones seminales. Revista Enfoques: Ciencia Política y Administración Pública, IX(15), 99-125

Sánchez, F.I., Abellán, J.M. y Oliva J. (7 de marzo de 2013). Gestión pública y gestión privada de servicios sanitarios públicos: más allá del ruido y la furia, una comparación internacional (Documento de trabajo 4/2013). Real instituto Elcano. http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_es/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/demografia+y+poblacion/dt4-2013-sanchez-abellan-olivaservicos-sanitarios-publicos

Temporelli, K. (2009). Oferta y demanda en el sector sanitario: un análisis desde la economía de la salud. Estudios económicos, 26(53). http://bibliotecadigital.uns.edu.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2525-12952009002200003&lng=es&nrm=iso

Transparency International. (2013). Global Corruption Barometer 2013. https://images.transparencycdn.org/images/2013_GlobalCorruptionBarometer_EN_200525_112757.pdf

Vermeersch, C. & Mohpal, A. (2017). Latin America and the Caribbean: A Narrative for the Health Sector. The World Bank.

Yin, R.K. (1989). Case Study Research: Design and Methods, Applied social research Methods. Sage Publications.

Zurbriggen, C. y González , M. (2014). Innovación y co-creación. Nuevos desafíos para las políticas públicas. Revista de Gestión Pública, 3(2), 329-361. https://doi.org/10.22370/rgp.2014.3.2.2245

OJS System - Metabiblioteca |