
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
Todos los autores deben descargar, completar, firmar y remitir a través del correo electrónico de la revista revistaenap@servir.gob.pe, la siguiente DECLARACIÓN JURADA DE AUTORÍA Y CESIÓN DE DERECHOS DE AUTOR como requisito indispensable para la publicación del artículo.
Abstract
This article analyzes digital literacy as an emerging labor right in the context of Peru’s civil service transformation, based on the regulatory framework established by Supreme Decree No. 115-2025-PCM, which regulates Law No. 31814 on artificial intelligence. Using a qualitative, exploratory, and descriptive approach, the study examines how public policies on digital transformation have implicitly positioned digital literacy as an essential competence for the professional development of civil servants.
Through documentary and regulatory analysis, the research shows that public entities assume institutional obligations to develop digital capabilities among their personnel, thereby configuring a tacit labor right. The findings indicate that, although there is no explicit legal recognition, digital literacy has become a key element for job stability, professional development, and full participation of civil servants in the public sector’s digital economy.
This study contributes to the debate on the legal nature of digital literacy in public employment and proposes its recognition as an emerging labor right within the process of modernization of the Peruvian State.

