Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
Todos los autores deben descargar, completar, firmar y remitir a través del correo electrónico de la revista revistaenap@servir.gob.pe, la siguiente DECLARACIÓN JURADA DE AUTORÍA Y CESIÓN DE DERECHOS DE AUTOR como requisito indispensable para la publicación del artículo.
Abstract
This qualitative research article examines public administration, organization, and management through a thorough documentary analysis. Utilizing a variety of documentary sources, such as government reports, public policies, and academic studies, the research addresses how theoretical and practical frameworks influence the effectiveness of the public sector. The analysis reveals that organizational structure and inter-institutional coordination are essential for efficient public administration. The reviewed documents highlight the importance of a clear structure that defines roles and responsibilities to avoid duplication and improve decisionmaking. Effective coordination among different levels and governmental entities facilitates the uniform implementation of policies and programs. The study also underscores the relevance of accountability mechanisms in public management. Transparency in administration and the ability of agencies to justify their actions are crucial for strengthening public trust and policy
effectiveness. Finally, the documentary analysis shows that adaptability to emerging changes and challenges is key for continuous improvement in public administration. The ability to adjust strategies and processes in response to new needs and contexts ensures a more dynamic and responsive management. In conclusion, this study aims to provide a fundamental guide to understand the three key concepts, with the purpose of promoting their correct and adequate application by public servants and contributing to citizens having a clearer understanding of the public sphere. Is it important to distinguish these three, since they should not be considered synonymous, but rather as concepts that complement each other to strengthen state management.
Keywords
References
Bertot, J. C., Jaeger, P. T., & Grimes, J. M. (2010). Using ICTs to create a culture of transparency: E-Government and social media as openness and anti-corruption tools for societies. Government Information Quarterly, 27(3), 264-271. https://doi.org/10.1016/j.giq.2010.03.001
Bielsa, R. (2016). Estado y globalización. El Caso Argentino. Rubinzal-Culzoni Editores.
Bonnin, J. (1812). Principios de la Administración Pública.
Bovens, M., Curtin, D., & Hart, P. (2010). The real world of EU accountability: What deficit?
Oxford University Press.
Bozeman, B. (2002). Public management: The state of the art. Public Administration Review, 62(1), 1-17. https://doi.org/10.1111/0033 3352.00112
Carta Iberoamericana de Calidad en la Gestión Pública. Adoptada por la XVIII Cumbre Iberoamericana de Jefes de Estado y de Gobierno San Salvador, El Salvador, del 29 al 31 de octubre de 2008. https://clad.org/wp-content/uploads/2020/07/Carta-Iberoamericana-de-Calidad-en-la-Gestion-Publica-06-2008.pdf
Certo, S. (2013). Modern Management. Trevis.
Chiavenato, I. (2014). Introducción a la Teoría General de la Administración. Mc Graw Hill Education.
Constitución Política del Perú. (1993). Diario Oficial El Peruano.
Cruz, B. & Díaz, J. (2020). La gestión pública como clave en el fortalecimiento de las empresas del Estado. Polo del Conocimiento, 50(5), 344–347.
Decreto Supremo N° 127-2024-PCM. (2024). Decreto Supremo que modifica el Reglamento de la Ley N° 31419, Ley que establece disposiciones para garantizar la idoneidad en el acceso y ejercicio de la función pública de funcionarios y directivos de libre designación y remoción, y otras disposiciones, aprobado mediante Decreto Supremo N° 053-2022-PCM.
Decreto Supremo N° 054-2018-PCM. (2018). Decreto Supremo que aprueba los Lineamientos de Organización del Estado.
Decreto Supremo N° 040-2014-PCM (2014). Decreto Supremo que aprueba el Reglamento General de la Ley N° 30057, Ley del Servicio Civil.
Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. (2000). The new public service: Serving rather than steering. Public Administration Review, 60(6), 549-559. https://doi.org/10.1111/0033-3352.00117
Duverger, M. (1970). Introducción a la política. Ediciones Ariel.
Eisenstadt, S. N. (1966). Modernization: Protest and change. Prentice-Hall.
Gómez, C. (2016). Origen y evolución del estudio de la Administración Pública. En: De la administración pública tradicional a la nueva gestión pública: Evolución, Conceptos y Desafíos. MCGraw-Hill, pp. 1-18.
Heeks, R. (2006). Implementing and managing eGovernment: An international text. SAGE Publications.
Hodgkinson, G. P., & Sparrow, P. (2002). The competent organization: A psychological analysis of the strategic management process. Open University Press.
Hood, C. (1991). A public management for all seasons? Public Administration, 69(1), 3–19.
Instituto Nacional de Administración Pública. (1997). Organizaciones Públicas.
Jaeger, P. T., & Bertot, J. C. (2010). Transparency and technological change: Ensuring open government in the digital age. In R. C. Smith y S. K. Bartkowiak (Eds.), E-Government: Concepts, methodologies, tools, and applications (pp. 254-270). IGI Global.
Kettl, D. F. (2005). The transformation of governance: Public administration for twenty-first century America. Johns Hopkins University Press.
Kooiman, J. (2003). Governance as governance: A framework for understanding the governance of complexity. SAGE Publications.
McClure, D. (2005). Electronic government: The role of technology in government innovation. In A. M. J. Na (Ed.), Innovations in government (pp. 93-106). Palgrave Macmillan.
Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. (2014). Guía sobre el Sistema Administrativo de Gestión de Recursos Humanos en el Sector Público.
Mooney, J. (1947). Principles of Organization. Harper y Brothers.
Ortún, V. (1995). Gestión Pública: Conceptos y Métodos. Revista Asturiana de Economía.
Osborne, D., & Gaebler, T. (1992). Reinventing government: How the entrepreneurial spirit is transforming the public sector. Addison-Wesley.
Osborne, S. P. (2006). The new public governance? Routledge.
Parker, K. (2010). E-Government and the digital divide: A focus on accessibility. In D. S. D.
Rogers (Ed.), Digital governance: New technologies for improving public service and participation (pp. 150-165). Routledge.
Pollitt, C., & Bouckaert, G. (2011). Public management reform: A comparative analysis – New public management, governance, and the Neo-Weberian state (3rd ed.). Oxford University Press.
Real Academia Española. (2024). Diccionario de la Real Academia Española (versión en línea de la 23a ed.). https://dle.rae.es/
Rhodes, R. A. W. (1997). Understanding governance: Policy networks, governance, reflexivity and accountability. Open University Press.
Rojas, P. (2015). Administración Pública y los principios del derecho administrativo en Perú.
Revista Digital de Derecho Administrativo, 13, 193–209.
Stoner, J., Freeman, E. & Gilbert, D. (1996). Administración. Pearson.
Weber, M. (1946). Economy and society: An outline of interpretive sociology. University of California Press.