
Los contenidos publicados en la revista están bajo una licencia CC-BY 4.0, la cual permite:
- Compartir, copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
- Adaptar, remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
Bajo los siguientes términos:
- Atribución. Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
Todos los autores deben descargar, completar, firmar y remitir a través del correo electrónico de la revista revistaenap@servir.gob.pe, la siguiente DECLARACIÓN JURADA DE AUTORÍA Y CESIÓN DE DERECHOS DE AUTOR como requisito indispensable para la publicación del artículo.
Abstract
This article examines the conceptual and regulatory gap surrounding Peru’s managerial segment, identifying it as a major cause of its weak institutionalization. Drawing on a neo-institutionalist framework, it argues that the absence of a clear definition of who belongs to this group and what their strategic functions are undermines the consolidation of a professional public management policy.
The study employs documentary and comparative analysis of models from Chile, Colombia, the United Kingdom, and the United States, highlighting how conceptual clarity has been central to building stable and merit-based managerial corps. In contrast, the Peruvian case reveals overlapping notions—official, manager, executive—that fragment state action and weaken policy continuity.
The article concludes by proposing an integrated definition of the managerial segment, structured across hierarchical levels (D1–D4), as a foundation for a national policy on professional public leadership aimed at strengthening governance and institutional capacity.

